UPDATED. 2020-06-01 13:04 (월)
The correct body posture correction for youths by physical therapist Sabin Kim of RBT SongdoPilatesthera
The correct body posture correction for youths by physical therapist Sabin Kim of RBT SongdoPilatesthera
  • 김진호 기자
  • 승인 2019.05.31 16:58
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

송도 RBT체형교정&필라테스 테라 김사빈 수석PT가 전하는 올바른 청소년 자세교정법
사진 = 송도 RBT체형교정&필라테스 제공

[뉴스플릭스] 김진호 기자 = These days, students are easily exposed to computers and smartphones, making it difficult to have a right perception of the right body posture. Spring, when a new semester begins and students spend more time sitting in classes. Physical therapist Sabin Kim of RBT Pilatesthera will teach you how to correct your body posture.

Q. What do you think about students these days?

A. After the last unusually cold winter, muscles that have been stiff suddenly start working as spring arrives. Students are busy investing in their future, spending enormous amount of time in front of their desks. I see academy buses all day long from my office, quite a different atmosphere from the past I’ve lived in. In an increasingly competitive society, thinking “it must be hard to carry heavy backpacks over a shoulder until late night”, I felt sorry for the fact that these wrong habits will lead to an imbalance in their body posture.

Parents and students who visit the center these days usually find us with various symptoms such as round shoulder, crooked back, back pain and scoliosis. Compared to the past, body shapes of Koreans are westernized, but problems arise due to lack of proper exercise method and knowledge about the correct posture. I think early identification of these problems and a precise diagnosis of such problems is a gift that adults can give to children in difficult times.

Q. What is the problem that students are experiencing?

A. If a person sits at his desk for a long time, it’s hard to remain in the right position. The neck comes forward, the shoulders get crooked, the waist is bent and the legs get twisted to one side over a long period of time. So the relative weight of the muscles in the cervical vertebrae and lumbar vertebrae in the sitting position causes the muscle to collapse, and furthermore, the red light, “pain” comes up. If we don’t pay attention to these problems, studying, an investment for the future, can be like “fixing a barn after losing a cow.”

In fact, many parents who visit the center are worried about their children because of these problems. Breathing, stretching and exercising to fix the imbalance are the most important things to do.

Q. How can we improve?

A. It’s actually not easy for students or office workers to fix imbalances while studying or working. It’s not easy even for an expert like me to keep exercising to find balance in a situation, where space time or environment is not suitable. Therefore, the improvement that I’m emphasizing is the ‘Before Exercise’.

The ‘Before Exercise’ is using about 5 to 10 minutes to restore your broken balance twice a day, before study or work, and before you go to bed.

Since there are many situations where you cannot afford to exercise before studying or working, I recommend breathing exercises. In addition, I would like to recommendpreventing bad posture and even solving pain before going to bed through exercises that are easy to do at home.

Breathing exercises, the first exercise, boosts the parasympathetic nervous system and improves concentration you need for studying through abdominal breathing, which consists of breathing in 4 directions. In addition to improvement in the concentration, the breathing exercises also solves the tension of muscles in the parasympathetic nervous system, as well as the pain around the neck and the shoulders.

The second exercise is stretching and exercising with a foam roller for 5 to 10 minutes before going to bed.

It will help you relax tense and lumpy muscles due to work and help you find the right balance with your breathing. By effectively relaxing the muscles that contribute to pain in various posture through a foam roller, you can provide your muscles with the right rest and recovery for the day. As anancient Greek poet Juvenal said, “a healthy mind in a healthy body’. I hope the exercises I recommended for our children in difficult times will be of great help. (영문)

사진 = 송도 RBT체형교정&필라테스 제공
사진 = 송도 RBT체형교정&필라테스 제공

오늘날 학생들은 컴퓨터와 스마트 폰에 쉽게 노출되어 올바른 신체 자세에 대한 올바른 인식을 갖기가 어렵습니다. 신선한 봄, 새로운 학기가 시작되고 학생들은 수업과 각종 시험에 앉아서 수업 듣는 시간이 더욱 많아 질 것입니다. RBT 필라테스 테라의 물리 치료사인 김사빈 수석 PT는 올바른 청소년의 자세교정법을 전하고자 합니다.

Q. 요즘 학생들의 대한 생각은?

A. 유난히도 더운 이번 여름, 이렇게 더운 날씨에도 우리 학생들은 책상 앞에서 더위도 잊은 채 열심히 미래를 위한 투자를 하고 있습니다. 제가 근무하는 곳 역시, 학원 차가 온종일 지나다니는 모습을 보니, 제가 살아온 과거 모습과는 사뭇 다른 풍경들이 보입니다. 더욱 치열해진 경쟁 사회에서 늦은 저녁시간까지 처진 어깨 넘어 한쪽으로 들려진 무거운 책가방을 보면 ‘참 힘들겠구나...’ 하는 생각과 함께 이런 잘못된 습관들이 자세불균형을 초래하게 됨을 느껴 더욱 안타까웠습니다.

현재 센터를 찾는 학부모님, 학생들의 모습을 보면 공통적으로 말린어깨, 굽은등, 허리통증, 척추측만증 등 다양한 증세들로 찾아 주십니다. 과거에 비해 키와 체형은 서구화 되고 있지만, 제대로 된 운동법과 자세를 갖추지 못하기 때문에 어떤 형태로든 문제가 나타나는 모습을 많이 볼 수 있습니다. 이런 문제들을 조기에 파악하여 정확하게 잡아주는 것이야 말로, 힘든 시대를 살아가는 아이들에게 어른들이 해줄 수 있는 선물이라고 생각합니다.

Q. 학생들이 겪고 있는 문제는?

A. 책상에 오래 앉다 보면, 누구나 올바른 자세가 나오기 힘듭니다. 목은 앞으로 나오고, 어깨는 말리고, 허리는 굽으며, 다리는 한쪽으로 꼬고 있는 자세들이 긴 시간 여러 형태로 반복되게 됩니다. 그렇기 때문에 앉은 자세에서 비교적으로 체중을 많이 받는 경추와 요추에 근육들의 밸런스가 무너지게 되고, 나아가서 ‘통증’이라는 적신호가 몸에서 나타나게 됩니다. 이러한 문제들을 경시하게 된다면, 미래를 위한 투자인 공부가 소 잃고 외양간 고치는 격이 될 수 있습니다.

실제로 센터에 방문해 주시는 여러 학부모님들이 이런 문제들 때문에 자녀를 많이 걱정하십니다. 호흡법, 스트레칭, 운동으로 무너진 밸런스를 잡아주는 것이 가장 중요한 포인트입니다.

Q. 개선 방법은?

A. 학생이나 직장인들이 공부 또는 업무를 하면서 무너진 밸런스를 찾는다는 것은 사실상 쉽지 않습니다. 공간적, 시간적, 환경적으로 허락되지 않는 현 상황에서의 밸런스를 잡는 운동을 꾸준히 하는 것은 전문가인 저에게도 쉬운 일이 아닙니다. 그래서 제가 강조하는 개선방법은 ‘Before Exercise’입니다.

Before Exercise란 하루 2번, 공부 또는 업무 전, 그리고 취침하기 전에 약 5~10분정도 시간을 이용해서 무너진 밸런스를 회복하라고 말씀드리고 싶습니다.

공부 또는 업무 전에는 환경적으로 여유가 없는 상황이 많기 때문에 호흡운동을, 취침전에는 집에서 쉽게 할 수 있는 운동을 통해서 잘못된 자세를 예방하고 나아가서 통증까지 해결할 수 있는 Before Exercise를 추천 드리고 싶습니다.

먼저 첫 번재 Before인 호흡운동은 복부의 4방향의 호흡으로 이루어지는 복식호흡을 통해 부교감신경 활성화와, 공부, 업무를 위한 집중력을 향상시켜줍니다. 호흡을 통해 집중력뿐만 아니라 부교감신경으로 얻을 수 있는 근육들의 긴장도 환화, 목, 어깨 주변의 통증까지 해결할 수 있습니다.

두 번째, Before인 취침 전 5~10분 운동은 스트레칭과 폼롤러를 이용한 운동입니다.

하루 종일 야외에서 긴장되고 뭉친 근육들을 풀고 호흡과 함께 올바른 밸런스를 찾을 수 있도록 도와주는 것입니다. 다양한 스트레칭과, 앉은 자세에서 통증의 원인이 되는 근육들을 폼롤러를 통해 효과적으로 이완시켜 줌으로써, 하루 동안 수고한 근육들에게 알맞은 휴식, 회복을 제공해주고, 그로 인해 숙면에 도움이 되고, 나아가서 내일과 미래를 향한 아침으로 길을 열어 줄 수 있습니다. 고대 그리스 시인 유베날리스의 ‘건강한 육체에 건강한 정신이 깃든다’ 라는 말처럼 힘든 시대를 살아가는 우리 아이들에게 제가 추천 드리는 이 운동들이 큰 도움이 될 것입니다.

 

 



    댓글삭제
    삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
    그래도 삭제하시겠습니까?
    댓글 0
    댓글쓰기
    계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
    댓글을 남기실 수 있습니다.

    • 서울특별시 서초구 강남대로51길 10 (강남효성해링턴타워) 비1층 107-78호(서초동,강남효성 해링턴타워)
    • 대표전화 : 02-407-1307
    • 청소년보호책임자 : 홍승표
    • 법인명 : (주)로임미디어
    • 제호 : 뉴스플릭스(NewsFlix)
    • 등록번호 : 서울,아52014
    • 등록일 : 2018-12-22
    • 발행일 : 2019-01-02
    • 발행인 : 전진홍
    • 편집인 : 하명남
    • 뉴스플릭스(NewsFlix) 모든 콘텐츠(영상,기사, 사진)는 저작권법의 보호를 받은바, 무단 전재와 복사, 배포 등을 금합니다.
    • Copyright © 2020 뉴스플릭스(NewsFlix). All rights reserved. mail to roymmedia@naver.com
    ND소프트